Poplatek za rezervaci kapacity v přenosové síti – jak je to doopravdy?
V posledních dnech se v naší obci intenzivně diskutuje o iniciativě uspořádat místní referendum.
Zazněly však obavy, že by v případě, že se projekt v důsledku výsledku referenda neuskuteční, mohla obci nebo jejím občanům hrozit finanční újma ve výši desítek až stovek milionů korun za nevyužitou rezervaci kapacity v přenosové síti.
Tyto obavy ovšem nejsou v této chvíli ničím podložené.
Podle aktuálních informací a pravidel provozovatele přenosové soustavy (na základě platného Energetického zákona č. 458/2000 Sb., § 46 a vyhlášky č. 404/2012 Sb., o podmínkách provozování přenosové soustavy) platí následující: V případě, že projekt, pro který byla rezervace přenosové kapacity provedena, nebude realizován či pokud investor požádá o zrušení rezervace, POPLATEK ZA REZERVACI SE VRACÍ. Tuto obvyklou praxi potvrzuje například i článek Ekonomického deníku ze dne 29. 5. 2025, jehož znění si můžete přečíst v odkazu připojeném na konci tohoto příspěvku.
To znamená, že POKUD NENÍ PROJEKT DOTAŽEN DO FÁZE PŘIPOJENÍ, OBECNĚ ŽÁDNÉ NENÁVRATNÉ NÁKLADY NA REZERVACI KAPACITY INVESTOROVI NEVZNIKAJÍ.
Je důležité podotknout, že VÝŠE ZMÍNĚNÁ MOŽNOST VRÁCENÍ REZERVAČNÍHO POPLATKU JE STÁLE PLATNÁ, a jelikož ustavení přípravného výboru za účelem vyhlášení místního referenda bylo oznámeno již dne 19. května 2025, nemohla vzniknout jakákoliv relevantní škoda či finanční závazek vůči investorovi v souvislosti s rezervací kapacity přenosové sítě. To, že připravujeme referendum, jsme navíc komunikovali směrem ven ještě mnohem dříve – již prostřednictvím letáků distribuovaných během února 2025.
Mohla by nastat situace, že by již investor zahájil stavbu nějakého díla za účelem připojení ke stávající přenosové soustavě (např. další trafostanice), pak by se pravděpodobně tyto vynaložené náklady od rezervačního poplatku odečítaly, nicméně O ŽÁDNÉM TAKOVÉM DÍLE V PŘÍPADĚ LCJ Invest a.s. NEMÁME INFORMACE. Důkazní břemeno potvrzující přesnou výši případných nákladů proinvestovaných maximálně do 19. 5. 2025 spočívá na investorovi, jak podotkl i pan magistr Doucha během zasedání dne 22. 5. 2025.
Pokud by investor chtěl obyvatele nadále „držet v šachu“ vidinou placení vysokých nákladů v případě zamítnutí výstavby formou referenda, NECHŤ NEJDŘÍVE PROKÁŽE, ŽE JSOU TAKOVÉ NÁROKY OPRÁVNĚNÉ.
Je také třeba zmínit, že stát připravuje legislativní změny, které mají omezit spekulativní blokace kapacit v síti – například zavedení nevratné kauce ve výši 50 % nákladů na připojení u nových projektů (návrh novely energetického zákona a souvisejících vyhlášek). Tyto změny však zatím stále nejsou platné a INVESTOR MÁ DOSTATEK PROSTORU V TÉTO VĚCI KONAT.
Pokud si investor za všech výše zmíněných okolností, vědom si hrozících rizik, i nadále drží rezervaci kapacity přenosové sítě, navíc několikanásobně vyšší, než je údajně potvrzený (vedením naší obce, nikoli smlouvou o spolupráci) maximální výkon elektráren plánovaných v katastru Stonařov, tedy 4×6,2 MWh, JE TO JEN A POUZE JEHO RIZIKOVÉ PODNIKATELSKÉ ROZHODNUTÍ, jehož případné finanční následky ponese on sám.
Na základě těchto faktů POVAŽUJEME OBAVY Z VYSOKÝCH FINANČNÍCH NÁHRAD VE VĚCI REZERVACE SÍTĚ ZA NEPODLOŽENÉ A PŘEDČASNÉ. Rozhodování občanů v referendu by mělo vycházet z věcného posouzení přínosů a rizik projektu samotného – ne ze strachu z možných ekonomických sankcí, které aktuálně nejsou na stole.
Zachovejme klid a dbejme na to, aby diskuze o budoucnosti naší obce byla otevřená, slušná a informovaná.
